Persbericht Aangifte naar aanleiding Nashville-verklaring

Het bestuur van TransAmsterdam heeft met afschuw kennisgenomen van de wijze waarop in de uitgegeven ‘Nashville-verklaring’ wordt gesproken over homoseksualiteit, transgender personen en (trans)genderidentiteit.

Verschillende conservatief-christelijke religieuze leiders hebben de Nashville-verklaring ondertekend waarin transgenderisme en leven naar je (transgender)identiteit zonden worden genoemd. Door één van de initiatiefnemers wordt gesproken van 'genderideologie' en werd zelfs vergeleken met de nazi-ideologie!

Met de Nashville-verklaring worden we teruggeworpen in de tijd. Alles wat we in de loop van de jaren hebben opgebouwd werd in één weekend teniet gedaan.

We zijn geschrokken en maken ons ernstig zorgen over de effecten van de verklaring. Regelmatig plegen transgender personen zelfmoord. Zij worden gepest, ontslagen en vermoord, omdat ze zichzelf niet mogen zijn.

Wij vrezen dat de Nashville-verklaring een negatief effect heeft op de positie van transgender personen.

Wij roepen daarom religieuze leiders op afstand te doen van de Nashville-verklaring. In gesprek te gaan met hun transgender achterban en daarbij zonder oordeel te luisteren. Want Compassie en Liefde zijn nodig, niet religieuze regels of wetten.

Ook al zijn de meeste regenboogvlaggen weer opgevouwen, de schade die de verklaring heeft aangericht is nog niet hersteld. Mede daarom heeft het bestuur van TransAmsterdam op 16 januari 2019 aangifte gedaan bij de afdeling Roze in Blauw van de politie in Amsterdam.

TransAmsterdam staat voor een inclusieve, diverse, kleurrijke en veilige samenleving. De transvlag bestaat dit jaar 20 jaar. Als support aan de transgemeenschap en transgender personen kan ook de transvlag gehesen worden.

Bestuur TransAmsterdam

Voorzitter Yvo Manuel Vas Dias